^mY sToRy^

Being somebody means to be yourself::Life is much more complicated than that but I try hard to fulfill my own destiny::In the end, whatever happens "Life must go on"

Saturday, March 12, 2005

::bEiNg BoSsY?!::

Pernah tak korang rasa yg tiba2 sumer org ckp korang nih mcm 'control freak'? Atau by using a more general word nyer:: BOSSY?... aku dh banyak kali la jugak dapat ayat2 power yg boleh aku konklusikan mencop aku sbg bossy...Dari kawan sendiri pun ader..."Aku tak perlu kan kongkongan kau"..Tu one of ayat yg aku pernah kena la kan....
Aku tak tau la nk kategorikan being bossy nih mcm maner...Sebab apa yg aku buat selama nih pun aku rasa based on logical reason behind them...meaning, everytime aku nak execute benda tuh('order' la basically), aku fikir consequence die dulu..
Contoh la kan...katakan korang and kawan2 korang decide nk pegi makan(tak kisah la lunch or dinner)..and biler tanya sorang2 nak makan kat maner, nobody answer...sumer akan cakap "tak tau"...so biler one person step up and cakap " jom makan kat situ", ader gak sesetengah org berfikiran "he/she try to lead us somewhere and I don't like it!"...ye la kan, kalo dah setiap kali nk gi makan asyik ckp tak tau, better somebody decide kan utk sumer.... biler benda nih dah selalu sgt kan, nnt at one point ader gak ckp2 belakang " giler bossy, asyik nk ikut taste die jer"...
Mungkin tak sumer org faham, konsep making decision nih...sebab biler sumer dah besar kan, we like to think that, this is the time yang sumer decision adalah atas nama aku sendiri....tak payah nak rujuk sesaper...bagi aku, at certain event you do need consultant from others, tak kisah la kawan,parents or sesaper jer...Dewasa bukan la lesen utk kiter buat suka ati jer...receiving advice from others bukan maksud kena ikut exactly benda tuh...at least kiter ader second opinion pasal sesuatu kan?In the end, you have to decide what's best for you based on all these feedbacks, and you have to take responsibility of that act.... tapi sesetengah org, they assume biler kiter nasihat sikit, dieorg react mcm kiter try tutup peluang dieorg utk decide.... to certain extend, memang ketara benda tuh salah, and kiter ckp terus terang, still this few bunch of people nak buat and mula lah keluar perkataan bossy kat org2 yg bagi nasihat...duhh~~~
Bagi aku la kan(my own opinion), bossy adalah untuk org yg TOTALLY control freak...contoh mcm, kalo ko tak ikut sumer yang die cakap, die marah and tak nak cakap or kawan ngan korang lagi.... But on the other hand, bagi certain people yang ader rasa sense of responsibility toward something or other people, aku tak consider tuh as bossy...Tu lebih kepada being a good friend or mayb trying to be someone who's trying to help and care...tapi ader gak la yg melampau kan...sumer benda nak kena tanya pendapat die dulu.... but again kalo korang anggap org tuh as somebody close and you rely on, aper salah nyer die give judgement for what you do and will do kan?
Actually kena ada give and take la...saling mengingati la..bukan bermaksud biler org cakap "jgn buat", kiter dah fikir org tuh mengongkong kebebasan pulak!Sumer org ader otak untuk fikir apa yang baik dan buruk...kalo ko nak buat buruk, and ko tak nak org judge or bagi advice, jgn tunjuk...sembunyi2(tak der lah ko rasa marah biler org pass their judgement nanti kan?)Everyone should have a bit sense of responsibility...kalo ader kerja contohnya, jgn harap tunggu sorang nak initiate baru nak mula...lepas tuh biler org yg initiate tuh try nak build up or deligate work among the group,mula lah nanti ader yg sound "being bossy and arah2 orang buat kerja"...kalo ko tak nak org bossing you around, why don't you step up and do it instead(ayat nih apply utk sumer cases I guess!)
Life nih skang dah much complicated...kalo ko tak step forward orang lanyak ko mcm tuh jer(especially in working world)...so ader certain time ko kena apply leadership quality sket(bossy ek?)..Arah la apa yg patut diarah, tunjuk la apa yang patut ditunjuk...Sumer org kan khalifah(ketua) untuk diri sendiri...So sepatutnya tak wujud perkataan bossy sebab kalo nak dikira based on kewujudan kiter as khalifah kat dunia nih, then sumer orang sepatutnya jadi bossy la kan?(betul ek?ke aku dh merepek?)...hehehe just dropping by to share something la... sama2 lah kiter muhasabah diri ek?

::Cau Cin Cau::

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hohoho...aku kah yg bossy...atau kau yg bossy??...mungkin juga aku dan kau yg bossy???...atau hakikatnya aku tak bossy tapi kau lah yg sebenar-benar bossy?...hohohoho

"Hey **** tua!I'm still young and I dont need ur kongkongan!!! *some text missing*

ala...x payah la ko risau org cop ko bossy ke aper...asal kn ko tau apa yg ko buat tu btul dah laa...tp make sure la ko sendiri yg bossing around buat apa yg ko cakap...okies la...gud lak buddies!!!

8:48 PM  
Blogger - H - said...

bossy??hahaha ko patut berbangga kerana ko lah satu-satunya manusia di bacth kita yang bossy.mana ada yg lain dah.hahahhaha.. anyway sbb kebossyan ko ler... org still ingatkan kt ko.cuba ko bayangkan nnt bila kitorg dh tua2.. tgk gambar lama2..tiba-tiba ternampak gambar ko..pastu kitorg cakap "oohh!!EE.budak ni arr paling bossy time study lu..." kata kitorg kt cucu kitorg.. hahaha wei jangan marah aku gurau jer.. jangan risau arr.. at least betul gak cakap ko, kalu suma dok nganga jer bila tanya nk gi makan.. takkan kita pun nk dok nganga gak.. so somebody must take the role.hehehhe berspeaking plak aku nie...hhehehe wei rindu arr kt korg.. lama x jumpa.. pasni korg plak gi industrial.. sdey!!

5:06 PM  

Post a Comment

<< Home